Notice: Undefined variable: ub in /home/oltaycom/public_html/catalog/view/theme/default/template/common/header.tpl on line 101Notice: Undefined variable: ub in /home/oltaycom/public_html/catalog/view/theme/default/template/common/header.tpl on line 113

Teknik Bilgiler

Lastik yanağıda bir çok bilgi bulunmaktadır ve Motolastik size bu bilgileri anlamanız konusunuda yardımcı olacaktır.

 
Ebatlamada Kullanılan Terimler
Front Ön Lastik.
TL İç Lastiksiz.
TT İç Lastikli.
Reinf. Güçlendirilmiş.
NHS Yol Kullanım İzni Olmayan.
M/C Sadece Motosiklet İçin Üretilmiş Lastik.
M+S Çamur Kar Kullanımına Uygun
Lastik Yapıları
- Çapraz Katlı
B Kuşaklı
R Radyal

 


 




LASTİK YAPILARI:

Radyal Lastikler ve Avantajları

Radyal lastiklerin konvansiyon lastiklere göre en önemli avantajları daha esnek olmaları ve daha az ısınıp daha kolay soğumalarıdır. Bunun dışında radyal lastiklerin yerde bıraktığı taban izi çapraz lastiklerinkinden daha geniştir. Bu avantaj radyal lastiklerin konvansiyonel lastiklere oranla yüzde 20 daha iyi yol tutmasını sağlar. Yola temas eden bölümün daha fazla oluşu nedeniyle çekiş gücü ve fren güvenliği daha yüksektir. Radyal lastiklerde taban sert, yanaklar yumuşaktır; bu da lastiğin yola temas eden bölümünün sürekli olarak aynı genişlikte kalmasını sağlar. Radyal lastiklerin kat ve sırt ayrılmaları da daha dayanıklıdır. Bu ise yola tutunum başarısını arttırır.

Çelik Kuşaklar

Radyal gövdeli lastiklerin sırt gövdesi boyunca 15 ile 25 derecelik açılarla üst üste ve çapraz biçimde kuşaklar yerleştirilir. Kuşakların görevi lastiğin mukavemetini arttırmak taban izinin şekil değiştirmesini önlemek ve lastiğin yerle temas eden bölgesinin alanını arttırmaktır. İki tür kuşak bulunur. Birincisi bez dokumandan üretilen 'tahrik', diğeriyse tellerden üretilen 'çelik' kuşaktır. Çelik kuşağın daha dayanıklı, daha emniyetli ve yüksek hızlara daha iyi uyum sağlaması, lastik üreticilerinin bu tür lastik üretimine yönelmesine neden olmuştur.


Bazı Lastikler İçin Özel Bilgiler:
 

A: Yamaha İçin Oem Lastik.
AA: Almanya İçin Teknik Bilgi.
AG: Almanya İçin Teknik Bilgi.
AJ: Almanya İçin Teknik Bilgi.
B: Kuşaklı.
BB: Almanya İçin Teknik Bilgi.
BL: Siyah Etiket: Lastik Üzerinde ki Tüm Yazılar Siyah Renkte.
C: Almanya İçin Teknik Bilgi.
CC: Almanya İçin Teknik Bilgi.
D: Almanya İçin Teknik Bilgi.
DOT 0712: 2012 Yılının 7. Haftasında Üretildi.
E: Almanya İçin Teknik Bilgi.
F: Honda İçin Oem Lastik.
FJ: Kawasaki için Oem Lastik.
- Front Ön Lastik.
G: Almanya İçin Teknik Bilgi
GG: Almanya İçin Teknik Bilgi
GL: Honda Goldwing Onaylı.
GT: Grand Tourer'lar İçin Özel.
H: Almanya İçin Teknik Bilgi.
HARD: Sert Alaşımlı.
HD: Harley Davidson Onaylı Lastik.
J: Almanya İçin Teknik Bilgi.
K: Almanya İçin Teknik Bilgi.
K0: K0 alaşımlı.
K1: K1 alaşımlı.
K2: K2 alaşımlı.
K3: K3 alaşımlı.
L: Almanya İçin Teknik Bilgi.
M: Almanya İçin Teknik Bilgi.
- M/C Sadece Motosiklet İçin Lastik.
- M+S Çamur ve Kar Kullanıma Uygun.
MEDIUM: Orta Alaşımlı.
MEDIUM-HARD: Orta/Sert Alaşımlı.
MEDIUM-SOFT: Orta/Yumuşak Alaşımlı.
MT: Harley Davidson Onaylı.
MTJ: Almanya İçin Teknik Bilgi.
N: Almanya İçin Teknik Bilgi.
NHC: Yol Kullanımı İçin Onaylı Değildir.
NHS: Otoyol Kullanımına Uygun Değildir.
NK: Almanya İçin Teknik Bilgi.
NN: Almanya İçin Teknik Bilgi.
NSW: Lastik Yanaklarında İnce Beyaz Çizgi.
(NT): Ağırlık Eşit Dağılımlı Profil.
NWS: Lastik Yanaklarında İnce Beyaz Çizgi.
NWW: Lastik Yanaklarında İnce Beyaz Çizgi
P: Almanya İçin Teknik Bilgi.
PT: Almanya İçin Teknik Bilgi.
Q: Almanya İçin Teknik Bilgi.
R: Radyal.
- Reinf. Güçlendirlmiş.
RF: Ekstra Ağırlık İçin Güçlendirilmiş Lastik
RS1: RS1 Alaşımlı.
RS2: RS2 Alaşımlı.
RS3: RS3 Alaşımlı.
RSW: Scooter İçin Yarış Lastiği.   
RU: U Veya NT Tipine Eşdeğer Lastik.
S: Spor Alaşımlı.
SC0: SC0 Alaşımlı.
SC1: SC1 Alaşımlı.
SC2: SC2 Alaşımlı.
SC3: SC3 Alaşımlı.
SC4: SC4 Alaşımlı.
SOFT: Süper Spor Alaşımlı.
SS: Süper Spor Alaşımlı.
SS2 MED-HARD: SS2 orta Sert Alaşımlı.
SS3 MEDIUM: SS3 orta Sert Alaşımlı.
SS4 SOFT: SS4 orta Sert Alaşımlı.
SW: Lastik Yanaklarında İnce Beyaz Çizgi.
T: Almanya İçin Teknik Bilgi.
TL: Tubeless – İç Lastiksiz.
TT: Tubetype – İç Lastikli.
U: Geliştirilmiş Profil .    
UU: Almanya İçin Teknik Bilgi.
W: Almanya İçin Teknik Bilgi.
WLT: Lastik Yanaklarındaki Yazı Beyaz Renkte.
WS: Lastik Yanaklarında İnce Beyaz Çizgi
WSW: Komple Beyaz Yanak.
WW: Kalın Beyaz Yanak.           
WWW: Kalın Beyaz Yanak.           
XL: Ağır Yük İndeksi İçin Güçlendirilmiş.
Y: Almanya İçin Teknik Bilgi.
Z: ZR.
   
- Lastiklerinizdeki hava basıncı önemlidir. Lastik basıncını doğru ayarlamanızın gerekçeleri; Aşırı ısı ve patlama riski, yakıt tasarrufu, yol tutuşu.
- Lastik basıncı lastik soğukken 15 gunde bir ölçülmelidir.
- Soğuk lastik 2 saat boyunca kullanılmamış veya ortalama hızda 3 km den az kullanılmış olan lastik demektir.
- Basınç sıcaklıkla artar. Sıcak lastik, soğuk lastiğe oranla 0.3 bar daha basınçlıdır.



Doğru Basınç:

Doğru basınç, güvenlik, sürüş konforu ve lastiğin ömrü ile yakından ilgilidir. Bu sebeple lastiğinizin basıncını üreticilerin verdiği değerlerde ayarlamalısınız.


Aşırı Şişirilmiş Lastik:

Aşırı şişirilmiş bir lastik ortadaki dişlerinin daha fazla aşınmasına ve yüzeyle temasın azalmasına neden olur böylece yol tutuşunda ve tüm hızlarda stabilite kayıpları yaşanır. Ayrıca yoldaki bozuklukları daha fazla hissetmenize neden olacağından konforu düşürür. Aşırı şişirilmiş lastiğin patlama riski vardır.


Az Şişirilmiş Lastik:
 
Az şişirilmiş bir lastik daha kolay ve genellikle düzensiz aşınır. Deforme olmuş bir lastik mekanik strese (hızlanma fren manevra vb.) abartılı bir tepki verir bu durumda lastiğin gövdesinde bozulmaya yol açar, lastik patlayabilir. Bu deformasyonlar lastikte aşırı ısınmaya yol açar; yol tutuşunun kaybına ve lastiğin daha hızlı bozulmasına sebep olur ( gövde dişler ve kauçuğun kalitesi) az şişirilmiş bir lastik ağır direksiyona ve stabilite kaybına neden olur.

 
Sıcaklık, hava şartları ve yol durumu gibi değişkenlere göre uygun lastik seçimi yapmak önemlidir. Tüm hava koşullarına uygun lastikler üretilmektedir ama hangisini kullanacağınızı biliyor musunuz?


Sports Lastikler

Sport supersport veya hipersport lastikler yumuşak kauçuktan yapılmış olup, spor amaçlı veya arasıra yarış için kullanılırlar. Sürüş sıcaklıkları yüksektir fakat yarış lastikleri kadar yüksek değildir. Üzerinde fazla diş bulunmaz.

Bu tip lastikler genellikle spor motosikletlerde kullanılır. Modern sport lastikler kuru zeminlerde mükemmel yol tutuşu sağlar fakat diş sıklığının azlığı ve yüksek sürüş sıcaklığı nedeniyle ıslak zeminde kullanımı zordur. Bu lastiklerin ömürleri yumuşaklığına ve üretimde kullanılan kauçuğa göre değişmektedir.
 







Sports / Touring Lastikler

 
Genelde “sports / touring” olarak adlandırılırlar ve çoğunlukla çok iyi yol tutuşu sağlayan, orta sertlikteki kauçuktan yapılırlar. Sürüş sıcaklıkları spor lastiklere göre daha düşüktür ve daha fazla dişe sahiptir.

Ömürleri spor lastiklerinden daha uzundur. Günlük kullanım, şehir için yolculuk ve haftasonu gezileri için uygundur.
 






Road / Touring Lastikler
 
Yol lastikleri sert kauçuktan yapılır ve sürüş sıcaklıkları düşüktür. İyi yol tutuşu sağlarlar. diş sayısının fazlalığı nedeniyle ıslak zeminde güvenlidirler.

Kullanılan sert kauçuk sebebiyle uzun ömürlü olurlar.  Bu lastikler şehir içi geziler için gayet uygundur. Ayrıca geziler ve turlarda kullanılabilirler. Spor kullanımda, limitlerin zorlanması yol tutuşunda kayba neden olacaktır.








On/Off Road Lastikler

 
Mixed veya trail lastikler taş zeminden ayrılıp toprak zeminde kullanılan motosikletler içindir. İsimlerinden de anlaşılacağı gibi taş ve toprak zeminde kullanılabilirler. Bu lastiklerin ana özelliği çok geniş aralıklı dişlere sahip olmasıdır özellikle arka lastik bloklara bölünmüştür ve gevşek toprakta sürüş kabiliyetini arttırır.

Bu tür lastikler genellikle sert kauçuktan yapılır. Düşük sürüş sıcaklıkları ve uzun ömürleri vardır. İyi yol tutuşu sağlarlar fakat diş kalınlıklarına bağlı olarak yüzeyle teması azalacağından bu tutuş yol lastiklerinden daha azdır.

Bu tür lastikler karışık kullanım için uygundur. Yüzeyle teması az olduğundan yol tutuşu limitine kolay ulaşılır bu yüzden yolda (asfalt vb.) uzun aralar verilerek kullanılmalıdır. Genellikle yolda seyahat eden motosiklet kullanıcısının bu tür lastik yerine yol lastiği seçmesi daha mantıklıdır.




All Terrain / Cross Lastikler

 

Tüm “all terrain ve cross” lastiklerinde asfalt dışındaki alanlarda daha etkili olması için büyük, yüksek bloklar bulunur.

Bu tür lastikler, blokların farklı yüzeylerde yol tutuşunu artırma özelliği sayesinde genelde toprak yol ve patika yollarda kullanılır.

Bu tür lastikler yol kullanımında verimli değildir fakat kısa mesafelerde kullanılabilirler.

Not: Bazı kros lastiklerinin yollarda kullanılması yasaklanmıştır.





Race / Track Lastikler
 

Bu lastikler yarış pistlerinde kullanılmak için tasarlanmıştır. Çok yumuşak kauçuktan yapılmıştır ve yarış esnasında ulaşılacak sıcaklık değerlerine uygun sürüş sıcaklarına sahiptir.  (Yüksek hız, güçlü ivmelenme, sert frenleme gibi mekanik nedenlerle ısınan)

Bazı modeller zorlu yarış koşulları için spor lastikten daha yumuşak kauçuktan yapılır. Bazı modeller ise lastiğin değişik bölgelerinde değişik sertlikteki kauçuktan yapılırlar. Örneğin orta kısım için sert, yanlar içinse orta yumuşaklıkta kauçuk kullanılır. Bu lastikler pürüzsüz yüzeyleri sayesinden maksimum temas sağlarlar.

Yarışlarda kullanılan yağmur lastiklerinde ise; suyu maksimum hızlılıkta tahliye edebilmesi için yoğun dişleri bulunur.
Bu ekstra yumuşak kauçuktan yapılan lastiklerin ömürleri çok kısadır.

Genellikte bu lastikler trafikte yasaktır. Üzerlerinde DOT açıklaması bulunan lastiklere izin verilir ve bunların üzerinde azda olsa diş bulunur. Bu tür lastiklerin trafikte kullanılması tavsiye edilmez. Spor lastiklerinden daha iyi bir yol tutuşu vermezler.